Productcode: 394377
De Station Commander gebruikte een Mini om rond te rijden omdat RAF-stations vaak zeer grote stukken land zijn. De Mini was perfect voor de klus omdat hij snel, betrouwbaar, gemakkelijk te parkeren en redelijk geprijsd was om te kopen en te gebruiken.
Andere zwarte Minis werden gebruikt voor algemene transporttaken op RAF-locaties, maar deze kon worden geïdentificeerd aan de hand van de blauwe en rode vlag op de motorkap.
Omdat het destijds een zorgelozer tijd was dan de huidige gezondheids- en veiligheidsgerichte samenleving, was het niet ongebruikelijk dat zelfs vrij hoge officieren deze Minis gebruikten om een snelle 'handling test' uit te voeren op de omtrekbaan van veel racecircuits, met name Silverstone en Goodwood.
Omdat ze minder duur waren en beter geschikt waren voor deze taak dan Land-Rovers, die werden gebruikt voor grote vracht, slepen of off-road rijden, werden Minis in grote aantallen door de RAF gekocht en gebruikt voor zowel gewone Mechanische Reisoperaties als VIP-vervoer.
De MT-sectie zou elk weekend de dagelijkse dienstvoertuigen van uitvoerende functionarissen ophalen en afzetten, die vaak Minis waren.
BMC had liaison-ingenieurs die de problemen die zich tijdens de dienst voordeden afhandelden en de kennis terugstuurden naar het bedrijf om het voertuig te verbeteren. BMC werkte ook nauw samen met overheidsorganisaties, het leger, de politie en anderen.
Deze Minis werden vaak gebruikt in squadron-activiteiten, waarbij er naar verluidt één naar het dak van een hangar ging na een squadron-evenement.
Motor: 848cc 4IL OHV; Vermogen: 34pk@5500rpm; Koppel: 44lb.ft@2900rpm; 0-50mph: 27,1 seconden; Maximumsnelheid: 72mph; Leeggewicht: 1380lbs.